For helsepersonell

Ekkrin svette (saltvann) er nødvendig, delvis for å kjøle ned kroppen, og delvis for å få god gripefunksjon på hender og føtter. Dårlig funksjon, hyperhidrose, med for lite svette, kan føre til heteslag eller dårlig grep. Hyperhidrose er overdreven svetting som ikke er funksjonell, og som påvirker livskvaliteten negativt for den som rammes. Apokrin svette, som produseres i armhulene og lysken, og dens funksjon er ukjent, men den inneholder kjemiske budbringere som kalles feromoner. Problemet med apokrin svette er at den kan lukte ille ved nedbrytning av hudens bakterier. Hvis luktproblemet blir et medisinsk problem, kalles det bromhidrose.

Hyperhidrose deles inn i primær og sekundær. Den primære formen rammer 0,6–2,8 % av befolkningen, og er genetisk bestemt. Våte hender, føtter og armhuler er de vanligste, men også svette fra hodet og ansiktet, overkropp, lyske og underlivet, eller over hele kroppen, er relativt vanlig. Sekundær hyperhidrose har en underliggende årsak og forekommer generelt (endokrint, svulster, infeksjoner), regionalt (nevrologisk sykdom) eller lokalt (hudsykdommer).

Hyperhidrose lokalt behandles hovedsakelig med aluminiumklorid eller lignende aluminiumsalter. Hvis dette ikke fungerer, er botulinumtoksin et middel som kan benyttes, noen ganger i kombinasjon med oral antikolinergika (generalisert hyperhidrose). Operasjonelle tiltak kan vurderes når annen behandling ikke virker og når pasientens motivasjon for handlingen er sterk. De operative tiltak som finnes, er aksillær fjerning (armhulesvette) og sympatektomi (svette).

Hyperhidrose er et undervurdert medisinsk problem. Mange pasienter føler at de ikke har blitt tatt alvorlig, eller at de har fått merkelige råd av helsevesenet. Flere studier viser at pasienter med hyperhidrose har en svært dårlig livskvalitet.